Jedną z czynności, które na prośbę klienta może wykonać notariusz, jest poświadczenie podpisu. Czemu służy ta procedura, kiedy się ją stosuje, jak przebiega i ile kosztuje?
Notarialne poświadczenie podpisu jest wymagane przez ustawę w kilku przypadkach. Spośród najpopularniejszych warto wymienić spisanie pełnomocnictwa do określonej czynności prawnej, oświadczeń o charakterze majątkowym oraz umowy zbycia przedsiębiorstwa, umowy zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, wzoru podpisu członka organów osób prawnych, takich jak spółki i spółdzielnie. W ten sposób nadaje się podpisowi charakteru urzędowego, co nie jest równoważne z nadaniem dokumentowi mocy urzędowej – do tego niezbędne jest spisanie aktu notarialnego. Aby potwierdzić notarialnie podpis, trzeba wylegitymować się dowodem osobistym lub paszportem.
W celu potwierdzenia podpisu notariusz po prostu dodaje na dokumencie wzmiankę, że podpis na nim jest prawdziwy. Można także złożyć podpis już w obecności rejenta. Co zawiera poświadczenie podpisu? To krótka notatka z datą i miejscem, oznaczeniem notariusza, jego pieczęcią i podpisem, oraz, jeśli klient ma takie życzenie, godziną oraz minutą.
Choć notariusz nie ma żadnego obowiązku sprawdzania treści dokumentu i jego zgodności z prawem, zwykle robi to przed poświadczeniem podpisu. Notariusz ze względu na prestiż oraz powagę swojego zawodu zwykle sprawdza, czy dokument nie zawiera dużych błędów lub nie ma niepoważnego charakteru.
Jeśli przedmiot, o którym mowa w dokumencie, jest oznaczony sumą pieniężną, opłata wynosi 1/10 maksymalnej stawki, którą zostałaby pobrana za sporządzenie aktu notarialnego z tego dokumentu. Ta kwota nie może jednak przekroczyć 300 złotych + VAT. Z kolei na pełnomocnictwach i innych dokumentach poświadczenie podpisu kosztuje 20 zł + 23% podatek VAT.
W miejscowościach, gdzie nie ma kancelarii, podpis poświadcza wójt, ewentualnie burmistrz lub prezydent miasta, na pismach upoważniających do odbioru przesyłek i sum pieniężnych oraz odbioru dokumentów z urzędów i instytucji, a także na oświadczeniach stwierdzających stan rodzinny i majątkowy składającego oświadczenie. Z kolei na pismach upoważniających do odbioru dóbr z banków podpis poświadczają same banki.
Komentarze (0)