• 4 października 2022

Upadłość konsumencka to procedura, która ogłaszana jest w celu umorzenia części lub całości zadłużenia danej osoby. W związku z liberalizacją przepisów, na bankructwo decyduje się coraz więcej osób. Jak wynika z danych pochodzących z Monitora Sądowego i Gospodarczego w okresie styczeń – listopad 2021 r. wydano aż 16.674 wyroków w tej sprawie. Podpowiadamy, jak sprawdzić, czy dłużnik nie jest w trakcie ogłaszania upadłości konsumenckiej.

Czy każdy dłużnik może ogłosić upadłość konsumencką?

Upadłość konsumencka to procedura oddłużania, z której skorzystać mogą jedynie osoby fizyczne, które są niewypłacalne. Oznacza to, że nie mają one zdolności do regulowania swoich zobowiązań od co najmniej 3 miesięcy. Konieczne jest, aby przebywały one na stałe w Polsce. Bardzo często zadłużeni decydują się na pomoc prawników, np. z upadlosckonsumencka.expert, by przyspieszyć i usprawnić przebieg postępowania. Warto podkreślić, ze jednak nie jest to rozwiązanie dla każdej osoby fizycznej. Upadłość konsumencka nie może być przeprowadzona w pięciu wyszczególnionych przez prawo grupach, nawet z pomocą wykwalifikowanych specjalistów. Należą do nich:

  • przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą,
  • przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, których firma została zawieszona w działaniu,
  • wspólnicy osobowych spółek handlowych odpowiadający bez ograniczeń za zadłużenie firmy,
  • komandytariusze i akcjonariusze,
  • rolnicy prowadzący dodatkową działalność, inną niż pozarolnicza.

W związku z tym, gdy dłużnik należy do jednej z pięciu wymienionych wyżej grup można mieć całkowitą pewność, że nie jest on w trakcie ogłaszania upadłości konsumenckiej.

Jak zweryfikować, czy dłużnik nie jest w trakcie ogłaszania upadłości konsumenckiej?

Wbrew pozorom zweryfikowanie czy dłużnik jest w trakcie ogłaszania upadłości konsumenckiej, jest stosunkowo trudne. Wszystkie ogłoszone upadłości są publikowane przez sąd w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Warto jednak zaznaczyć, że nie są one aktualizowane każdego dnia, przez co informacja znaleźć może się tam z opóźnieniem. Nie będzie tam także danych o toczących postępowaniach. Aby zweryfikować, czy procedura jest w trakcie, należy skontaktować się z wydziałem gospodarczym sądu rejonowego z siedzibą adekwatną do miejsca podstawowej działalności bankruta. Nie musi być to jego miejsce zameldowania (w tej kwestii panuje właściwość miejscowa). Informacje można uzyskać telefonicznie, jednak sekretariaty sądów mogą nie zgodzić się na udzielenie odpowiedzi na pytanie o upadłości konsumenckiej toczącej się wobec określonej osoby. W tym wypadku pozostaje jedynie wizyta w siedzibie sądu, gdzie znajduje się tablica z aktualnie toczącymi się postępowaniami. Informacje te nie są tajne.

Jak można odzyskać pieniądze od dłużnika w stanie upadłości konsumenckiej?

Wierzyciel powinien pamiętać, że fakt postawienia dłużnika w stan upadłości konsumenckiej nie oznacza, że nie ma szans na odzyskanie pieniędzy. Aby móc odzyskać środki należy zgłosić wierzytelności do syndyka w czasie 30 dni od daty ogłoszenia upadłości. Zostaną wtedy uwzględnione w planie spłaty. Gdy nie został on zasądzony lub termin ten minął, wierzyciel ma prawo do złożenia do sądu wniosku o: umorzenie postępowania upadłościowego, zmianę planu spłat, ustalenie planu spłaty wierzycieli, a także uchylenie postanowienia o warunkowym umorzeniu zobowiązań dłużnika bez ustalenia planu spłaty jego wierzycieli. Warto jednak podkreślić, ze opisane wyżej procedury są dość skomplikowane, dlatego warto skorzystać z pomocy wykwalifikowanego prawnika.

Artykuł partnera

Komentarze (0)

Zostaw komentarz
Top